Verktygen du behöver för att bli den ryttare du alltid har drömt om! 

Du kommer kartlägga dina styrkor och utmaningar inom fysik, kost och mindset och får kunskap om exakt vad DU behöver jobba på.

Inga gissningslekar, du får hjälp utifrån där du är och verktygen att bli den du vill vara.

I E-boken "Holistisk Hälsa För Ryttare" får du de verktyg du behöver för att bli en bättre ryttare.

Du hittar bland annat övningar för att kartlägga din egen hälsa, ett träningspass utformat för ryttare och recept som passar hemma, och för matlådan när du har långa dagar i stallet. 

Ladda ner e-boken utan kostnad

1. Träning


För att optimera din prestation på hästryggen använder Fitness for Equestrians ett träningssystem som stärker ryttarkroppen med korta effektiviserade pass.

I varje träningspass utmanas och utvecklas följande delar av din kropp:

1. Hållning och sits. 
Samtliga pass fokuserar på att stärka din core. En stark core ger bättre sits, men också bättre balans vilket gör att du sitter stadigt även vid oväntade rörelser på hästryggen. 

2. Flås och uthållighet.
Beroende på din träningsnivå kan du anpassa intensiteten på samtliga träningspass. Passen fokuserar delvis på uthållighet för att du som ryttare ska känna dig stark genom hela ridpasset, och inte begränsas av en begränsad uthållighet. 

3. Liksidighet, kroppskontroll och balans. 
Genom specifika övningar som skapar bättre liksidighet blir du mer följsam i sadeln. Det skapar förutsättningar för bättre kommunikation mellan dig och din häst. Det minskar även risken för att belasta kroppen ojämnt, vilket minskar skaderisken hos både dig och din häst. 

2. Kost

För att kunna prestera behöver du fylla din kropp med näring och energi.

1. Regelbundna matintag

Att äta regelbundet gör att du slipper "dippa" i energi

2: Näringstät mat

Säkerställer att du får i dig alla byggstenar kroppen behöver för att kunna läka ut inflammationer, hålla ett start immunförsvar, få balans i sinnet mm

3. Balanserade intag

Sträva efter att äta Kolhydrater, protein och fett till alla huvudmål.

 

 3. Mindset 

Det är viktigt att jobba med sitt mindset. Att hålla sig i balans även i mer krävande situationer.

1. Återhämtning

Återhämtning är en otroligt viktig faktor för prestation, hälsa och välmående. Att lära sig att lyssna på signaler om när det är dags att varva ner. Eller kanske strukturera om vardagen.

2. Verktyg för mental balans

Det finns många effektiva verktyg för att känna sig balanserad och är oerhört värdefullt när känslorna spelar en spratt

3. Full närvaro

Att vara 100 procent närvarande är en bra plats för att kunna prestera och lyssna in sin omgivning på ett effektivt sätt.